-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

منظور از سدي كه در قرآن كريم آمده است كه فرموده است تا روز قيامت اين سد پا برجاست آيا آن سد در همين كره زمين مي باشد؟

در پاسخ به پرسش شما دوست عزيز بهتر است كلام خود رابا آيات قرآن مجيد در اين باره آغاز كنيم و آنگاه به تفسير مناسبي كه در بارة اين موضوع وجود دارد ، بپردازيم . قرآن مي فرمايد :

( آن گروه به او ) گفتند : اي ذوالقرنين ، يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مي كنند ، آيا ممكن است ، هزينه اي براي تو قرار دهيم كه ميان ما و آنان سدي ايجاد كني ؟ ذوالقرنين گفت : آنچه را خدادر اختيار من گذارده بهتر است ( از آنچه شما پيشنهاد مي كنيد ) . مرا با نيروي ياري كنيد تا ميان شما و آنها سد محكمي ايجاد كنم . قطعات بزرگ آهن براي من بياوريد ، ( آنها را بر روي هم قرار داد ) تا كاملا ميان دو كوه را بپوشاند . پس گفت : ( آتش در اطراف آن بيافروزيد ) در آتش بدميد . ( آنها دميدند ) تا قطعات آهن سرخ و گداخته گرديد . گفت : اكنون مس ذوب شده براي من بياوريد تا به روي آن ريزم . ( سر انجام آن چنان سد محكمي ساخت ) كه آنها ( يأجوج و مأجوج ) قادر نبودند از آن بالا روند و نمي توانستند سوراخي در آن ايجاد كنند. (ذوالقرنين )گفت اين از رحمت پروردگارمن است ، اما هنگامي كه وعدة پروردگار فرا رسد ، آنرا در هم مي كوبد و وعده پروردگار من حق است (1)

اما سدي كه ذوالقرنين ساخت در كجاست ؟ بعضي ادعا كرده اند اين سد همان ديوار چين است كه هم اكنون بر پاست و صدها كيلومتر امتداد دارد . واضح است كه ديوار چين نه از آهن و مس ساخته شده و نه در تنگة باريك كوهستاني بنا شده ، بلكه ديواري است كه از مصالح معمولي بنا گرديده است .

بعضي اصرار دارند كه اين سد همان سد مأرب در سرزمين يمن است . گرچه سد مأرب در يك تنگه كوهستاني واقع شده ، اما براي جلوگيري از سيلاب و به منظور ذخيره كردن آب ساخته شده نه براي مقابله با قومي جنگجو و غارتگر و وحشي كه هراز گاهي به سرزمينهاي اطراف حمله مي كردند و به فساد و تباهي مي پرداختند و ساختمانش هم از مس و آهن نيست .

طبق گواهي دانشمندان در سرزمين قفقاز ميان درياي خزر و درياي سياه ، سلسله كوههايي قرار دار دكه همچون

يك ديوار ، شمال و جنوب اين منطقه را از هم جدا مي كند ، تنها تنگه اي كه در ميان اين كوهها ميان دو منطقه ولادي كيوكز و تفليس وجود دارد ، تنگه اي است كه به داريان معروف است و در همانجا اين ديوار آهنين باستاني به چشم مي خورد . از اينرو بسياري معتقدند كه سد ذوالقرنين همين سد است و يأجوج و مأجوج قبائل وحشي بودند(2) كه مردمقفقاز به هنگام سفر ذوالقرنين به آن منطقه ،تقاضاي جلوگيري از آنها را از وي كردند و او نيز اقدام به ساخت سد معروف ذوالقرنين كه در قرآن به آن اشاره گرديده نمود. (3)

اين در مورد سد ذوالقرنين بود اما اگر معني و مفهوم سد را وسيع تر از اين بدانيم مي شود از آن تعبير كرد به حفاظي كه خداوند براي ما قرار داد تا شيطان را به قلعه قلب ما راهي نباشد چنانكه فرمود : كلمه لا اله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي يعني : كلمه و حقيقت لا اله الا الله دژ و قلعه محكم من استپس هر كس كه داخل آن شود از عذاب من در امان استو قرينه اين حديث قدسي و جمع آن با حديث نبوي كه فرمود : علي مع الحق و الحق مع علي اين حديث روشن كنندة حقيقت لا اله الا الله است كه فرمود : ولاية علي بن ابيطالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي ولايت حضرت علي عليه السلام قلعه محكم من است پس هر كس آن را پذيرفت از عذاب من در امان است .























منابع و مآخذ:

1- تفسير آيات 98- 97-96-95-94 سورة كهف .

2- تفسير الميزان ج 13 ص 411

كتاب ذوالقرنين يا كورش كبير ـ فرهنگ قصص قرآن بنقل از تفسير نمونه ج12 ص 550

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.